Selasa, Mac 23, 2010

HUKM lagi...


makanan asasi aku sejak lebih setahun yg lalu...


Hampir sebulan aku dh kurangkn makan ubat spt nasihat doktor.Mata aku makin teruk..makin sakit,makin merah,makin kabur..dan telah menampakkan bintik2 hitam yg banyak.Amat merisaukn aku.Appoinment lambat lg...28/4.Klu aku tggu appoinment..mesti akan jd lebih parah lg.Nk drive pn x brani.Nk x nk..smlm aku g gak HUKM.Dh x tahan sgt dah ni.Seb baik abg bleh cuti..klu x,mmg x lepas.Klu ISEC..xpe lah lg sbb aku g naik komuter.
Smlm lepas anta Aliyyah g taska,aku gerak dlm kul 8.Ikut Lekas h/way.Smpi HUKM dlm kul 9.Sbb aku dtg x ikut appoimnet date jd aku terpaksa masuk bilik 1 utk kes kecemasan.Kul 10 aku dpanggil utk test mata.Mata kanan mmg kabur sgt..hny dpt baca 4 barisan teratas.Itu pun merangkak2.Tunggu punye tunggu...kul 2 baru dpt masuk bilik 1.Dr kul 9 ..kul 2 bru dpt jmpa doktor.Yg dtg kendian..sume dh balik.Dh tuh..pakar uvities(dr.wong) xe plak msa tu.Dia ada wat exam utk doktor pelatih kot.Aku diminta tunggu smpi dr.wong dtg.Smbil2 tu aku smpt tny doktor yg rawat aku..Dr.Zalilawati Mohmad.Doktor pelatih rsanye..muda sgt.Aku tny lah ape punca penyakit aku ni.Sume test aku dh buat,kt GH..kt Columbia..kt ISEC..rsult sume ok.Dr.Zalilawati kata..kemungkinan antibodi dlm bdn aku x cukup kuat utk lawan penyakit ini.Jd aku kena ambil prednesolone.Ubat ini steroid..sebab itu aku kena makan Cellcept utk kurangkan kesan sampingan.Tapi agak mahal skit.Tapi kesan sampingan itu tetap akn berlaku,spt masalah kegemukan,tulang reput,rambut gugur,darah tinggi,kencing manis.Ape yg doktor sebut tu mmg dah berlaku pada aku.Aku redha.Dlm kul 4.30pm,bru aku dpt jmpa dr.wong.Msa dia check mata aku..dia agak terkejut.Dia kata..len kali klu ada sikit2 perubahan..terus dtg,x perlu tggu lma.Dia tambahkn lagi ubat utk aku makan.Prednesolone 6 bj sehari utk 5 ari.Cellcept 1gm.Zenteq 1 bj 2x sehari utk elak gastrik.Eye drop ada 2..1 titiskan sehari 3 kali.1 lg setiap 2 jam.Mggu depan hari rabu 31/3 kena dtg balik..dia nk nengok ada kurang x?Dia hrp ada kurang.Tp klu ada sakit2 atau demam atau ape2..teruk dtg klinik secepat mgkn.Dia x ckp kenapa tp aku tau.Aku x bleh amik prednesole lebih dr 2 bj sehari.Sbb itu steroid..tp utk smgu ni aku rsa ok kot.Klu ada kurang nt dia akn kurangkn lg dos nye.
Sblm blk aku kena amik darah,amik gambar mata aku ni,check bp,gula dan tempreture.Pastu jmpa doktor semula utk set appoinment n doktor ksi mc.10 ari shgga appoinment mggu depan..byk tuh.Tp dlm keadaan cmni..aku nk keje pn susah gak.Lepas sume settle..aku g amik ubat kat farmasi.Cm x sempat jek sbb jam dh kul 5.Farmasi dh nk tutup..seb baik dia masih bleh terima slip ubat aku.Pastu aku kna g beli cellcept..farmasi utk beli ubat tutup kul 5.30pm.Alhamdulillah sempat lg.Aku beli ubat guna bantu kebajikan HUKM.Lega skit...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan